Boek PR: zo maak je jouw boek zichtbaar bij een groot publiek

Boekpresentatie Orka Marineschepen.nl Jaime Karreman

Wij helpen regelmatig (beginnende) schrijvers hun boek zichtbaar te maken bij een voor hen relevant publiek. Want een boek uitbrengen is één ding maar je wilt natuurlijk ook dat het boek goed verkocht wordt. En daar kan PR bij helpen. Met Boek PR kun je op een gemakkelijke en laagdrempelige manier aandacht vragen voor een boek in de media. Dit kun je op verschillende manieren doen. Wij geven je vast een tipje van de sluier op welke manieren je publiciteit kunt verkrijgen voor je boek.

  • Persbericht.

    Het begint allemaal met een goed persbericht. In dit bericht vertel je waar je boek over gaat, waarom het boek bijzonder is en bied je journalisten aan om het boek te ontvangen voor een recensie. Dit persbericht stuur je natuurlijk naar de welbekende boekenredacties en -recensenten maar ook naar (vak)media die relevant zijn voor het onderwerp waar jouw boek over gaat.

  • Perspresentatie.

    Kijk of het de moeite waard is om een perspresentatie te organiseren. Niet ieder boek leent zich ervoor, maar het kan een mooie manier zijn om je boek op een bijzondere manier onder de aandacht te brengen bij de media. Voor het boek In het diepste geheim van auteur Jaime Karremann, was een perspresentatie erg geschikt. In dit boek werd voor het eerst informatie naar buiten gebracht over een groot aantal geheime inlichtingemissies van Nederlandse onderzeeboten tijdens de Koude Oorlog. Het persevent vond plaats in een onderzeeboot in het Marinemuseum in Den Helder in aanwezigheid van oudgedienden van de Onderzeedienst die verhalen uit de praktijk vertelden. Dit leidde tot mooie publiciteit in o.a. het AD en het Nederlands Dagblad, aandacht in het NOS journaal en een reportage in Hart van Nederland.

  • Pitchen.

    Het loont altijd om je boek persoonlijk te pitchen bij journalisten. Zoek de juiste journalisten op en breng je boek bij hen persoonlijk onder de aandacht. Geef aan dat je weet dat het onderwerp bij ze past, en dat je als auteur zelf een toelichting op het boek kunt geven in een artikel of dat ze het boek kunnen recenseren. Zo hebben we bijvoorbeeld een een mooi interview kunnen regelen voor Cecile Scheele, auteur van een kinderboek over gezonde voeding, in de Telegraaf over een gezond eetpatroon bij kinderen.

  • Influencer sampling.

    Is je boek geschikt voor influencers, bijvoorbeeld op het gebied van lifestyle, beauty, food, horeca etc.? Dan kan het handig zijn je boek op te sturen naar een aantal influencers met de vraag of ze het leuk vinden om te lezen en hun reactie te delen met hun volgers. Dit hebben we bijvoorbeeld gedaan bij het kinderboek van Jaap Vermeiden over vogels, dat vervolgens door meerdere influencers als tip is gedeeld via social media.

  • Winacties.

  • Heb je extra exemplaren van je boek beschikbaar? Initieer dan winacties bij zowel journalisten als influencers. Biedt hen een aantal exemplaren aan die ze kunnen weggeven aan hun lezers. Zij blij, want extra engagement en bereik op hun platform, en jij blij omdat je extra zichtbaarheid voor je boek creëert.

Benieuwd naar nog meer succesvolle voorbeelden van Boek PR? Hier vind je cases.