Hessing Logistiek voert verdere verduurzaming wagenpark door

32 Volvo’s FH I-Save voor Hessing Logistiek

De nieuwe truck van Hessing Logistiek
Met een order van 32 Volvo FH I-Save trucks zet Hessing Logistiek vol in op brandstofbesparing en reductie van CO2-uitstoot. Zo voert Hessing Logistiek een belangrijke verduurzaming van het wagenpark door. Volvo Trucks-dealer LVS Trucks zal de trucks leveren. De 32 trucks worden ingezet als vervanging van een deel van het bestaande wagenpark.
Hessing Logistiek zet de Volvo FH 460 4×2-trekkers in voor geconditioneerd transport van levensmiddelen in Nederland, België en Duitsland. Na een uitgebreide oriëntatie viel de keus op de Volvo FH I-Save, vertelt directeur logistiek Rens van Brugge. “Een deel van ons wagenpark moet worden vernieuwd en op voorhand hadden we een aantal criteria: veiligheid, duurzaamheid, de mening van chauffeurs, de serviceorganisatie en het brandstofverbruik. We gaan met deze trucks namelijk flink wat kilometers maken, zo’n 190.000 per jaar. We hebben een tender gedaan waarbij we vijf merken met elkaar hebben vergeleken. Op alle punten kwam Volvo er als beste uit.”

Verdere verduurzaming van het transport

De Volvo FH I-Save biedt Hessing Logistiek de mogelijkheid om het transport verder te verduurzamen. “Niet voor niets zijn we Lean & Green-gecertificeerd en is ons doel om de impact op het milieu zo laag mogelijk te houden”, vertelt Van Brugge. “De order van 32 Volvo FH I-Save, waarmee we het brandstofverbruik en dus de CO2-uitstoot kunnen verlagen, past hier naadloos in.”
De Volvo FH I-Save combineert brandstofefficiency met optimale rijprestaties. De nieuwe D13TC-motor, de meest brandstofefficiënte motor voor lange afstanden van Volvo Trucks ooit, en brandstofbesparende functies zorgen voor een reductie van het brandstofverbruik die kan oplopen tot 7 procent in vergelijking met de vorige generatie Euro 6-motoren van Volvo Trucks en is daarmee de ideale oplossing voor hoge jaarkilometrages.

 

Turbo Compound

De D13TC-motor verbetert de verbranding door middel van nieuwe, gepatenteerde zuigers met een gegolfd binnenwerk die de efficiency verhogen door warmte en energie naar het midden van de cilinders te leiden. Overtollige energie in de uitlaatgassen wordt vervolgens gebruikt om de motor aan te drijven via de Turbo Compound-unit, een extra turbine die in de uitlaatgasstroom is geplaatst. De D13TC-motor produceert tot 300 Nm extra koppel. Dat betekent dat er minder toeren en brandstof nodig zijn om een constante snelheid aan te houden. Andere kenmerken van I-Save zijn onder meer de nieuwe brandstofefficiënte achterassen en het uitgebreide LH (Long Haul) Fuel-pakket, met onder andere het verbeterde I-See en I-Shift met geoptimaliseerde software.

Belangrijke stem voor chauffeurs

Van Brugge: “We hebben tijdens de oriëntatie demo-trucks ingezet in onze operatie, zo konden onze chauffeurs de trucks beoordelen. In het geval van Volvo was dat de I-Save Fuel Hero demo, Chauffeurs gaven aan dat het een fijne auto is qua rijkarakteristiek en bedieningsgemak. Na de levering krijgen onze chauffeurs ook begeleiding om het potentieel van de trucks optimaal te benutten. Zo maken we gebruik van Dynafleet Fuel & Environment, om nog meer inzicht te krijgen in prestaties van trucks en verbruikscijfers, en gaat een Fuel Coach van LVS Trucks onze chauffeurs ondersteunen.”

Betrouwbare partner voor service

Hessing Logistiek heeft een reparatie- en onderhoudscontract. “De kwaliteit van de serviceorganisatie is voor ons van essentieel belang. Wij zetten onze trucks 24/7 in en zeker bij geconditioneerd transport is elke minuut ongeplande stilstand er eigenlijk een te veel. Daarom willen we kunnen vertrouwen op een betrouwbare partner, waar we indien nodig meteen terecht kunnen. Bij LVS Trucks en Volvo Trucks hebben we dat vertrouwen, ook vanwege de goede samenwerking tijdens het aankooptraject. Ze waren heel scherp en voelden goed aan wat wij nodig hebben.”