Influencer marketing: het einde van #spon?

Hoe waardevol is influencer marketing nog tegenwoordig?

influencer marketing influencer PR je organisatie zichtbaar in het hart van je doelgroep

Het is steeds meer onderwerp van discussie: gesponsorde content van influencers. De reacties van volgers op #spon zijn soms niet mis. Vlogger Mascha moest zich verdedigen waarom ze haar vakantie had gekregen van een reisaanbieder. Ze heeft toch genoeg geld om zelf op vakantie te gaan? En ze is toch al drie keer op vakantie geweest deze maand? Ook Monica Geuze kreeg onlangs te maken met kritische comments op een vlog die volgens haar volgers uit te veel gesponsorde content bestond. De video paste volgens hen totaal niet bij haar en was niet meer authentiek. Maar ook bloggers voelen de hete adem van kritische volgers in hun nek. In een eetdagboekje van een peuter vermelden de dames van Chickslovefood achter ieder merk dat het niet gesponsord is. En de #nospon wordt op Instagram vaker gebruikt dan ooit, lijkt het. Waarom is er opeens zo veel kritiek op gesponsorde content? En belangijker: hoe waardevol is influencer marketing dus nog tegenwoordig?

Waar komt de kritiek op influencers vandaan?
Kritiek op influencers en gesponsorde content is natuurlijk niet helemaal nieuw, en er zijn bloggers die een aantal jaar geleden al sterk de behoefte voelden om uit te leggen waarom gesponsorde content bestaat, waarom het zo belangrijk voor hen is en waarom het geen afbreuk doet aan de authenticiteit. Maar de laatste periode lijkt de kritiek te zijn toegenomen. Waar komt dat vandaan?

1. De beginjaren. Influencers kwamen er jaren geleden achter dat ze voor een foto, video of stukje tikken (soms exorbitant) hoge bedragen konden vragen. En dat deden ze dus ook. Enerzijds logisch, je betaalt nu eenmaal voor bereik, maar anderzijds had de markt op dat moment de professionaliseringsslag nog niet doorgemaakt. De (absurd) hoge bedragen werden gewoon betaald door bedrijven, en bloggers namen met plezier heel veel opdrachten aan. Zonder er altijd goed over na te denken of de samenwerking wel bij ze paste. Ook was het voor de volgers niet altijd duidelijk wat nu gesponsorde content was en wat niet.

2. Professionalisering. Toen kwam de professionalisering van samenwerkingen tussen bedrijven en influencers. Zowel influencers als de influencer agencies werden transparant over tarieven en samenwerkingen. Er kwam zelfs een Reclamecode Social Media. Alleen maar positieve ontwikkelingen, maar ook de volgers begonnen het verdienmodel te snappen en voor hen werd duidelijk dat de influencer serieus geld verdiende aan hun view of click.

3. De opkomst van vloggen. Wat ook bijdroeg aan de kritiek op gesponsorde content is de toenemende populariteit van vloggen. Veel influencers gingen hun dagelijks leven vastleggen in vlogs, en op die manier kregen de volgers opeens direct te zien waar al die verdiende euro’s naartoe gingen. Waar het tot dan toe redelijk achter de schermen bleef wat een influencer verdiende, werd opeens heel erg zichtbaar.

En over het feit of de kritiek terecht is of niet kan gediscussieerd worden, maar feit is dat die kritiek er is en niet snel zal verdwijnen. Dat betekent niet dat er helemaal geen gesponsorde content meer kan bestaan, bedrijven en influencers moeten alleen goed kijken of ze wel bij elkaar passen en of er waardevolle content gemaakt kan worden.

Bedrijven en influencers moeten goed kijken of ze wel bij elkaar passen en of er waardevolle content gemaakt kan worden.

Soms moeten partijen dus ook nee zeggen als er geen match is. Dit gebeurt gelukkig steeds meer en daarom worden samenwerkingen die wel ‘spot on’ zijn juist steeds meer waard. `

Gesponsorde content is waardevoller dan ooit
Denk bijvoorbeeld aan de Balenciaga gympen die dit voorjaar opeens overal opdoken. Een selectief groepje relevante macro influencers werd ingezet voor een samenwerking (#spon), wat er weer voor zorgde dat andere macro en micro influencers de schoen ook aanschaften (#nospon). Of de ‘make-overs’ van de Huismuts in samenwerking met IKEA. Zij is als hobby vaak bezig met interieur, ze geeft de woningen van haar vrienden een make-over met IKEA meubels en ze is eerlijk in de content over dat het hier om een betaalde samenwerking gaat. Relevante, eerlijke content die bij de persoonlijkheid van de influencer past. We mogen eigenlijk blij zijn dat de kritiek er is. Juist door deze kritiek en de professionalisering van de markt is gesponsorde content waardevoller dan ooit!

Twijfel je nog over het inzetten van influencers? Als je met deze tips rekening houdt, ben je al goed op weg. Wil je advies op maat? Neem dan gerust contact met ons op!