Influencer PR: je organisatie zichtbaar in het hart van je doelgroep

Influencer PR: je organisatie zichtbaar in het hart van je doelgroep

debruijnpr No Comment

In de PR-wereld is een influencer eigenlijk al zo oud als de weg naar Rome. Een influencer is namelijk niets minder dan iemand die precies in jouw doelgroep invloed kan uitoefenen. Omdat ze precies weten wat jouw doelgroep bezighoudt. Want ze begeven zich in het hart van jouw doelgroep. Deze mensen hebben altijd al bestaan. Het grote verschil met vroeger is dat de influencer van nu meerdere grote mediakanalen tot zijn beschikking heeft en dus in één klap een heel groot publiek kan bereiken. Of het nu een eigen website in de vorm van een blog is, een YouTube kanaal of Instagram, de influencer van nu bereikt op een relatief gemakkelijke en snelle manier duizenden mensen. Duizenden mensen in het hart van je doelgroep.

Influencer PR - De Bruijn PR

We kennen allemaal de voorbeelden van influencers die bepaalde kleding aan hebben op een Instagram-foto. Die kleding is de volgende dag uitverkocht. Het is misschien ook wel de meest gestelde vraag onder een vlog of foto: “Waar is je broek/shirt/jurk/tas van?”. En dat gaat niet meer alleen over kleding. Kijkers willen zien wat de influencer eet, waar hij uit gaat, wat zijn mening is. Perfect dus als een influencer precies over jouw merk of product positief is. En precies daarvoor willen bedrijven maar al te graag betalen.

Influencers van nu weten heel goed wat ze waard zijn. Duizenden volgers zijn ook wat waard. En een goede samenwerking met een passende influencer kan ook veel doen voor je merk. Het kan je naamsbekendheid vergroten of zelfs direct meer verkopen opleveren. Het is dan wel essentieel dat je met de juiste persoon een samenwerking aangaat. Hoe je dat doet? We delen een paar belangrijke tips:

1. Neem ze serieus. Je mag dan nog zo’n geweldig product hebben, je kan niet meer verwachten dat een influencer gratis aandacht besteedt aan jouw product. Ze vormen inmiddels een serieuze beroepsgroep met een verdienmodel, dus het is slim ze ook zo te behandelen.

2. Maak de juiste match. Daar begint het allemaal mee. Het lijkt een open deur, maar het is des te belangrijker. Kijk daarbij vooral niet alleen naar het aantal volgers van een influencer. Dit zegt namelijk niets over het daadwerkelijke succes of bereik van iemand. Succesvolle influencers zijn over het algemeen degenen die jaren geleden een blog of website zijn gestart vanuit een passie. Naast hun dagelijkse werk, in het weekend, in de avonduren. Werken aan iets dat ze leuk vonden, zonder te weten of ze er ooit een goede boterham mee konden verdienen. Dit zijn vaak de influencers waarmee je wilt samenwerken. Zij hebben hun fanbase jarenlang opgebouwd en bereiken echt een specifieke doelgroep. Er zijn daarentegen ook genoeg influencers die bijvoorbeeld op Instagram een enorm aantal volgers hebben, maar een heel klein bereik. Volgers kun je tegenwoordig namelijk gewoon kopen. Kijk dus nooit puur naar het aantal volgers, maar kijk naar de inhoud van de content en de persoonlijkheid en geschiedenis van de persoon met wie je wilt samenwerken. Past dat goed bij je merk? Dan ben je aan het juiste adres!

3. Geef ze vrijheid. Veel vrijheid. De meeste influencers (of influenceragency’s) werken met of vragen om een briefing. En dan is het misschien verleidelijk om gedetailleerd aan te geven wat ze over je merk of product moeten schrijven, maar doe dat niet. Ga het niet letter voor letter uittypen, maar geef ze alleen richtlijnen. Desnoods een paar do’s en don’ts. En laat de influencer de rest doen. Zij weten als geen ander hoe ze op hun eigen platform iets moeten beschrijven of laten zien.

4. Geef ze vertrouwen. Laat zien dat je vertrouwen hebt in de influencer. Dat hij het beste weet hoe de doelgroep aangesproken wil worden, of wat de doelgroep wil zien en horen. Geeft de influencer aan iets liever op een ander moment te willen posten? Of dat een bepaalde hashtag niet werkt? Dat er beter een andere titel voor een blog gekozen moet worden? Ga hier in mee. Uiteraard moet het wel beargumenteerd worden, maar heb vertrouwen dat zij ook voor het beste resultaat gaan en weten wat ze doen.

5. Denk in lange termijn. Als je budget het toelaat is het aan te raden een influencer voor een langere periode aan je bedrijf te verbinden. Op die manier ontstaat er een partnership/ambassadeurschap en dat komt natuurlijker en geloofwaardiger over én zorgt over het algemeen voor sterkere content. Een langere samenwerking vraagt namelijk van de influencer dat hij zich verdiept in je bedrijf. En het vraagt van jou een commitment naar de influencer die hij op zijn beurt weer op prijs stelt (want: een zeker inkomen voor een langere periode). Heb je het budget niet voor een langdurige samenwerking? Bedenk dan een slimme manier waarop je iemand wel voor langere tijd aan je kunt binden. Kies bijvoorbeeld voor een nog wat minder populaire influencer die je voor hetzelfde budget vaker kunt laten posten.

Influencer PR - De Bruijn PR

6. Je mag ook best iets terug verwachten. Natuurlijk, je moet ze serieus nemen en een influencer met groot bereik moet gewoon betaald worden voor commerciële content, maar: je mag ook best iets terugverwachten. Stel van tevoren samen reële doelstellingen vast (bijvoorbeeld qua bereik). Je mag verwachten dat de influencer zijn uiterste best doet voor een zo goed mogelijk resultaat. Maar misschien wel het belangrijkste: ga je een langdurig betaalde samenwerking aan dan mag je ook verwachten dat hij zich écht verdiept in je bedrijf, oprecht geïnteresseerd is en enthousiasme toont. Dat is namelijk minstens zo belangrijk voor het beste resultaat, zo niet het belangrijkste!

Dit zijn pas een aantal van onze adviezen voor een optimale samenwerking met influencers. Mocht je eens verder willen praten over dit onderwerp, neem gerust contact op. Wij helpen je graag met zichtbaarheid in het hart van je doelgroep, via de juiste influencer!

Geschreven door Roos Bouws

Interesse in een vrijblijvend adviesgesprek ?