Zo behoud je gekwalificeerde flexkrachten voor je horeca-onderneming

Zo behoud je gekwalificeerde flexkrachten voor je horeca-onderneming
De afgelopen maanden zaten vrijwel alle oproepkrachten in de horeca zonder werk. Een flink aantal daarvan is daarom op zoek gegaan naar werk in andere sectoren waar wél extra handjes nodig waren, zoals pakket- en bezorgdiensten, warehousing en de schoonmaak- en hospitality-branche. Nu de horeca langzaam weer opent, verwacht Reinier Vastenburg, Country Manager Nederland van NOWJOBS, een groeiend tekort aan gekwalificeerde flexkrachten in de horeca. Voor horecaondernemers die dit probleem vóór willen zijn, heeft hij drie tips.
 

1. Houd de banden warm  

Misschien lijkt het aantrekkelijk om nu vooral de vaste krachten in te roosteren, en zo weinig mogelijk gebruik te maken van oproepers. Toch kan het verstandig zijn je meest getalenteerde oproepers zo snel mogelijk op zijn minst een aantal uur per week in te roosteren. Zo houd je de banden warm en voorkom je dat bijverdieners op een zeker moment (volledig) uitwijken naar andere sectoren dan de horeca (of naar andere bedrijven in de horeca). Daarbij: de NOW-regeling verbood het ontslaan van vaste krachten. In de opvolger van deze regeling, de NOW2, is dit verbod vervallen. Mocht je op een bepaald moment gedwongen zijn alsnog afscheid te nemen van een deel van je vaste krachten, dan is het meer dan prettig dat je kunt terugvallen op een poule van (goede) oproepers.  

2. Bind je werknemers juist door ze te delen  

Steeds meer bijverdieners maken gebruik van ‘job apps’ waarmee ze snel en gemakkelijk een leuke klus of bijbaan kunnen vinden. Het is dan ook verstandig je als horeca-ondernemer bij een of meerdere van deze labour platforms aan te melden (bij NOWJOBS hebben we al meer dan 300 werkgevers uit de horecabranche). Andersom kan het een goed idee zijn je ‘eigen’ poule van oproepers aan te melden in een dergelijke app, omdat je op die manier ook nog eens volledig ontzorgd wordt in termen van administratieve lasten én flexibel kunt meebewegen met de markt. Dat past perfect bij het wisselende weerbeeld in Nederland en de snel wisselende behoefte aan flexibel personeel. In feite faciliteer je ‘jouw’ oproepers op deze manier om te kunnen werken waar en wanneer ze willen – en juist door die flexibele opstelling heb je grotere kans dat ze blijven dan wanneer je ze ‘claimt’. Intrinsiek flexibele mensen vinden het namelijk fijn om snel te schakelen.  

3. Zorg goed voor oproepers  

Goed voor je medewerkers zorgen – vast of flexibel – is altijd een goed idee, maar zeker een goed idee in tijden van schaarste. Bedenk ook dat de markt steeds transparanter wordt – iets waar bovengenoemde job apps nog verder aan bijdragen, want die werken vaak met recensies. Inderdaad, van oproepers, maar ook van werkgevers! Dus doe af en toe iets extra’s voor je flexwerkers en zorg dat je je zaken organisatorisch goed voor elkaar hebt.