Toekomst field service management: oplossingen as a service en voorspellend onderhoud

CEO Hans Nieuwenhuis geeft zijn visie op de toekomst van de sector

Amsterdam, 21 november 2018 – CEO Hans Nieuwenhuis geeft zijn visie op de toekomst van de sector waarin zijn softwarebedrijf actief is. Hij startte in 2013 met FieldBuddy. FieldBuddy is een applicatie waarmee monteurs en binnendienstmedewerkers van service bedrijven gemakkelijker en efficiënter kunnen werken. We stelden hem de vraag: “Hoe ziet de toekomst van field service management eruit?”

Hans Nieuwenhuis, CEO FieldBuddy: “De toekomst van field service kenmerkt zich door de combinatie van twee belangrijke ontwikkelingen: Internet of Things (IoT) en Artificial Intelligence (AI). Door IoT zijn niet alleen monteurs, maar ook producten steeds meer ‘connected’. We gaan in toenemende mate zien dat oplossingen ‘as a service’ worden aangeboden en onderhoud voorspeld wordt op basis van verzamelde data in combinatie met AI”.

Van correctief en preventief onderhoud naar voorspellend onderhoud
Daarmee doelt Nieuwenhuis op het feit dat er steeds meer apparaten voorzien worden van sensoren die data verzamelen. Met behulp van Machine Learning – een onderdeel van AI waarmee computers in staat zijn om patronen in data te ontdekken – wordt de basis gevormd voor een voorspellend algoritme. Het algoritme voorspelt op deze manier wanneer en welk onderhoud aan het apparaat moet plaatsvinden. “Er zal een verschuiving plaatsvinden van correctief en preventief onderhoud naar voorspellend onderhoud. In plaats van dat een monteur langs komt als iets stuk is gegaan of eens per jaar, is hij vorige week al langs geweest naar aanleiding van signalen vanuit het IoT en AI netwerk om te voorkomen dat het apparaat kapot zou gaan”, licht Nieuwenhuis toe.

IoT en AI veranderen de relatie tussen fabrikant en klant
Nieuwenhuis vervolgt: “Fabrikanten zijn steeds meer continue in verbinding met de producten die ze hebben verkocht. Ze kunnen de producten onafgebroken monitoren en de slimme algoritmes stelt ze in staat om op tijd in actie te komen als dat nodig is. Dat maakt het mogelijk om in plaats van producten te verkopen, een oplossing-as-a-service aan te bieden. Denk bijvoorbeeld aan “duurzame energie as a service” in plaats van het verkopen van zonnepanelen of warmtepompen. Daardoor ontstaat er een veel langer durende en proactieve service-relatie tussen de fabrikant en de klant. De relatie tussen fabrikant en eindgebruiker wordt hechter dan ooit”.

Concluderend stelt Nieuwenhuis: “De huidige ontwikkelingen zijn niet meer te stoppen en betekenen veel voor de service industrie. Sinds 2013 maken wij met FieldBuddy moderne technologieën beschikbaar voor servicebedrijven en dat gaan we met de mogelijkheden die IoT en AI ons bieden ook doen. We zijn hierover al in gesprek met verschillende partijen. Er wordt momenteel gewerkt aan een prototype oplossing die gebruik maakt van de kansen die IoT en AI ons bieden. Er is een erg interessante tijd aangebroken!”.