De kracht van PR bij reclamecampagnes

Reclamebureaus: vergeet de earned media niet!

De kracht van PR bij reclamecampagnes blog Marianne de Bruijn

Met PR vergroot je het bereik van je reclamecampagne. Nog altijd zie en hoor ik veel campagnes waarbij een prachtconcept bedacht is met een te gekke uitwerking in on- en offline middelen. Er wordt flink wat media (paid) ingezet en ook de social doorvertaling is prima op orde. Jammer genoeg zie ik ook nog te vaak dat de earned media totaal vergeten wordt. Zo zonde vind ik dat. Je kunt nog zo veel meer bereik creëren met een campagne als je ook een persbericht, content, een media-alert en interviews inzet!

Je kunt nog zo veel meer bereik creëren met een campagne als je ook een persbericht, content, een media-alert en interviews inzet!

Een voorbeeld: Toen ik bij arbeidsmarktbureau ACA Communicatie werkte, had het creatieve team* een campagne bedacht voor Connexxion. De campagne was bedoeld om buschauffeurs te werven voor de regio Amstelland-Meerlanden. Connexxion had daar de aanbesteding gewonnen voor alle lijnbussen in de regio. Ze hadden daardoor een lading bussen tot hun beschikking maar geen chauffeurs om die bussen te besturen. De campagne had als doel om zo snel mogelijk 300 buschauffeurs te werven. We moesten dus opvallen in de regio.

Fotoshoot campagnebeeld werd persevenement

Het concept campagnebeeld sprak boekdelen, de campagne foto moest een Connexxion bus worden met mensen die letterlijk en figuurlijk uit de bus puilden, eraan hingen en op het dak zaten. De creatieven bij ACA geloofden sterk in PR en ik werd betrokken in de conceptfase. Zo bedachten we samen dat we de shoot voor het campagnebeeld direct zouden gebruiken als persevenement. We regelden een Connexxion bus en toestemming om dat op station Hoofddorp te laten plaatsvinden. We regelden familie, vrienden en een heel blik studenten om letterlijk en figuurlijk aan de bus te hangen (met klimtuigjes maar die zie je niet op de foto). En we reden in die toestand ongeveer 100 meter. Indiase taferelen op de Connexxion bus. Ondertussen werd de campagnefoto gemaakt en we nodigden alle regionale media uit om bij dit moment aanwezig te zijn. Groot succes, alle regionale kranten en radiostations deden verslag, een taxichauffeur op het station solliciteerde ter plaatse spontaan voor buschauffeur en de vacatures werden binnen een paar maanden allemaal vervuld. Los van de media-inzet heeft het bereik van de PR hier sterk aan bijgedragen.

Een rond concept met PR

Maar PR integreren in je middelenmix kan ook simpeler. Voor onze huidige opdrachtgever Monsterboard zetten we regelmatig testen in die we doorplaatsen op Facebook en Instagram. Zo’n test gaat bijvoorbeeld over ‘Heb jij een dertigers dilemma?’ of ‘Hoe goed zijn jouw salarisonderhandelingstechnieken?’ Testjes die leuk zijn om even in te vullen en waarvan je het resultaat ook makkelijk deelt op je persoonlijke tijdlijn. Ondertussen verzamelt De Bruijn PR anoniem en netjes conform de AVG regels (ja, ik hoor je denken) de data uit die tests en hebben we op hele korte termijn ineens onderzoeksresultaten van honderden respondenten over hun potentiële dertigers dilemma. En die data vertalen we naar relevante content voor de werkzoekenden op Monsterboard en een persbericht met onderzoek voor de media! Een rond concept.

 

Monsterboard Dertigers Dilemma test Facebook

Wil je meer weten over de inzet van PR om nog meer bereik te creëren met jouw campagne? Bel ons gerust eens om te sparren en dan bij voorkeur in de conceptfase!

* Credits Connexxion Campagne: David Bergmans, Rom Wittebol en Bert Bakker.