De PR van de Formule 1: onwil of onwetendheid?

De PR van de formule 1 onwil of onwetendheid

Met verbazing las ik gister en vandaag de berichten over de artiesten die door de organisatie van de Dutch Grand Prix in Zandvoort zijn benaderd om gratis te komen optreden. Vooral de reactie van Joshua Nolet, de lead zanger van Chef’s Special vind ik treffend.

Hij plaatste gister op Instagram een filmpje waarin hij zijn verbolgenheid deelt over het verzoek van prins Bernhard, mede-eigenaar van Circuit Zandvoort, om gratis op te treden tijdens de Formule 1 van 3-5 september. De groep zou voor het optreden wel VIP-kaarten krijgen. Nolet windt zich nog niet eens alleen op voor zichzelf en zijn band maar vooral voor de technici. Om de woorden van Nolet te herhalen: “Ik wil niet de Formule 1 bashen maar het zegt gewoon zoveel over hoe er naar muzikanten wordt gekeken en alles wat daar achter zit. Want ik heb het niet over mezelf of over ons. Maar ik heb het wel over mijn gitaar tech die een kindje heeft en een vrouw die zwanger is. En ik heb het over de licht engineer die al geen huis kon kopen en nu echt nul perspectief heeft.”

Precies dat. Hoe kun je dit bedenken in een tijd waarin artiesten al zo lang thuis zitten zonder duidelijkheid op wanneer ze weer los mogen. Dat doet iets met mensen. Ze willen zo graag. Dat was maar al te duidelijk als je de straatparades van afgelopen weekend voorbij hebt zien komen via social media en in de media. Wat een energie!

Negatieve publiciteitsexplosie

Maar wat ik vanuit de Dutch Grand Prix en vooral vanuit de prins niet begrijp, is waarom zij artiesten uitnodigen zonder er een vergoeding voor te vragen. Konden ze dan vooraf niet bedenken dat dit op dit moment wel eens compleet verkeerd zou kunnen vallen bij de artiesten zelf en dat dit vervolgens een enorme negatieve publiciteitsexplosie zou geven? Het is niet dat ze dachten, laten we dit eerst goed overdenken want zo goed gaat het nog niet met onze PR? Ik noem even het woord camping.

Denk voordat je gaat communiceren en tot actie overgaat goed na over het effect van je communicatie of handelen en plaats dat in het licht van recente ontwikkelingen”

Go generatie Z!

Ten slotte vind ik het ronduit sneu voor prinses Amalia en Gravin Eloise. Deze dappere dames uit de nieuwe oranje generatie proberen het tij rondom het imago van het koningshuis te keren. Na de pandjesmalaise van prins Bernhard en het gedoe rondom de vakanties en huizen van de Oranjes en ga zo maar door, proberen deze dames met hun eigengereide mening en via social media meer te laten zien dan het beeld dat veel mensen hebben van het Koningshuis. Namelijk een jonge prinses die van haar jaarlijkse toelage van 1,6 miljoen afziet omdat ze aangeeft het niet nodig te hebben en een enigszins normaal studentenleven wil leiden en de gravin die via social media een hele verfrissende inkijk geeft achter de schermen van de Oranjes en een koninklijke puberteit. Go generatie Z!

Wat je hiervan kunt leren? Denk voordat je gaat communiceren en tot actie overgaat goed na over het effect van je communicatie of handelen en plaats dat in het licht van recente ontwikkelingen. Van gedachten wisselen hierover? Neem gerust eens contact met ons op!