De twee kanten van ChatGPT: risico’s en richtlijnen

AI

Je kunt nog steeds geen nieuwsapp of site bekijken zonder confrontatie met berichtgeving over ChatGPT, verhalen over jongeren die hun huiswerk laten doen door de robot, tot het laten schrijven van scripties en verslagen voor de universiteit tot het genereren van nieuwswaardige persberichten. Iedereen kent de AI app inmiddels wel. Even geleden schreef mijn collega Judith Janse ook al een blog over de effecten van AI op PR. Maar hoe maken wij binnen De Bruijn PR eigenlijk gebruik van deze innovatieve tool?

Risico’s van ChatGPT

Hoewel ChatGPT een eenvoudige oplossing lijkt voor het maken van tekst, zijn er toch grote risico’s verbonden aan het gebruik van de automatische online content creator. Een van de grotere risico’s die veel mensen niet kennen, is dat het auteursrecht van de teksten die gegenereerd worden door ChatGPT bij ChatGPT liggen. Daarom is het wijsheid om nooit een volledig persbericht, een blog, social post of wat voor soort tekst dan ook te laten maken door de AI-tool. Bovendien haalt ChatGPT zijn bronnen van het internet, dus alle teksten die hij genereerd zijn gebaseerd op teksten die al bestaan. Hierdoor mist er creativiteit en originaliteit in de teksten, wat kan leiden tot een vermindering van kwaliteit van de inhoud. Ook goed om te onthouden is dat de tool alle informatie die tijdens de chatsessies wordt ingevoerd bewaart. Daarom is het belangrijk om nooit issue gevoelige onderwerpen of onderwerpen die nog vertrouwelijk zijn met de tool te delen.

Hoe kun je ChatGPT dan wel slim gebruiken?

Het is niet meteen nodig om de tool volledig te verbieden binnen je organisatie. Je kunt de tool juist heel effectief gebruiken als een aanvulling op de skills van medewerkers. Zo gebruik het team van De Bruijn PR de tool bijvoorbeeld als we twijfelen over de formulering van een zin of als we een persvraag in een andere taal ontvangen. We zijn allemaal bekend met Google Translate, die niet bepaald bekend staat om de foutloze vertalingen. De AI-tool is daarentegen juist heel bekwaam in het vertalen van teksten, wat handig kan zijn wanneer je te maken hebt met e-mails of teksten in een voor jou onbegrijpelijke taal.

Naast deze voorbeelden zijn er nog vele andere manieren waarop de AI-tool nuttig kan zijn binnen een organisatie. Hier nog een aantal voorbeelden van hoe wij de tool inzetten:

  1. Zinsopbouw: Loopt een zin voor je gevoel net niet lekker maar weet je ook niet direct hoe je het kan verbeteren? De tool helpt je om er een goed lopende zin van te maken.
  2. Synoniemen: Heb je in je persbericht al 5 keer het woord ‘bovendien’ gebruikt? Vraag de tool voor synoniemen die perfect passen.
  3. Maken van oefeningen: Wil je zelf oefenen met een bepaalde vaardigheid of je team laten oefenen met bijvoorbeeld crisiscommunicatie of een stagiaire met het maken van persberichten? Vraag de tool een opdracht te maken.

Bij De Bruijn PR gebruiken we ChatGPT dus met name als aanvulling op onze eigen kwaliteiten, de basis is altijd onze eigen (menselijke 😉) creativiteit waarbij we rekening houden met de toon of voice van onze opdrachtgevers en alle doelstellingen en belangen die meespelen bij het delen van hun nieuws!