Politie zoekt meer diversiteit met wervingscampagne nieuwe agenten

agenten
Amsterdam, 13 april 2022  – De politie start deze week met een nieuwe campagne voor de werving van agenten. In de campagne vertellen echte agenten in films over hun persoonlijke ervaringen met de politie. Dat die ervaringen niet altijd positief waren, is precies wat de politie wil vertellen. Juist dankzij hun achtergrond, kunnen zij nu de connectie maken met de Nederlandse samenleving. Doel van de campagne is de werving van nieuwe agenten met een diverse achtergrond voor een effectieve politie die beter de connectie kan maken met de samenleving.

De kern van de wervingscampagne ‘Alles wat je in je hebt’ is dat achtergrond, kennis en ervaringen maken wie iemand is. Dat wat een persoon individueel meebrengt, naast competenties als conditie, lef en kracht, is voor de politie van grote toegevoegde waarde. Martin Sitalsing, portefeuillehouder diversiteit bij de politie: ‘Om effectief ons werk te kunnen doen, moeten we als politie herkenbaar en benaderbaar zijn. We maken gebruik van elkaars verschillen en kwaliteiten. Diversiteit is daarom voor ons geen modegril, maar pure noodzaak.’

Echte agenten, persoonlijke ervaringen

De campagne vertelt het persoonlijke verhaal van de hoofdpersonen, allemaal echte agenten. Die verhalen komen aan bod in langere films waarin zij vertellen over hun persoonlijke ervaringen met de politie in het verleden en hoe ze tot de keuze zijn gekomen om agent te worden en wat ze ervaren nu ze eenmaal bij de politie zitten. Zo vertelt Cemal over zijn ervaringen met etnisch profileren en Anna over haar contact met de politie nadat ze op jonge leeftijd te maken kreeg met seksueel overschrijdend gedrag.

In een hoofdfilm komen alle verhalen samen en worden potentiële kandidaten ook rechtstreeks aangesproken. “De campagne richt zich ook op mensen die nu nog niet aan de politie denken als werkgever”, vertelt Martin Sitalsing. “We hebben die verschillende achtergronden keihard nodig. In de wijk en in het contact met burgers, neem je als agent jezelf mee. Met alles wat je in je hebt.’’ Jari Kloppenburg, Strategy Director van Steam vult aan: “We nodigen in de campagne geïnteresseerden in de politie uit om verder te komen kijken; om hun beeld over de politie op een positieve manier te veranderen. Zo proberen we dus ook die mensen te bereiken die geschikt zijn, maar nog drempels ervaren om bij de politie aan de slag te gaan.”

De campagne wordt vanaf deze week ingezet via online video (o.a. YouTube) en audio (o.a. Spotify), Digital Out-of-Home, in bioscopen en op social media. Alle uitingen verwijzen naar de werken bij website van de politie. Employer brandingbureau Steam ontwikkelde de campagne in opdracht van de politie.
 
De video is hier te bekijken.