De kracht van regionale PR

regionale pr

Regionale PR wordt in een campagne nog wel eens vergeten, maar het kan wel degelijk mooie publiciteit opleveren. Zichtbaarheid en naamsbekendheid is voor een speler op regionaal niveau vaak net zo belangrijk als voor een landelijke organisatie. Het gaat om het aanspreken van de doelgroep, en dat kan met regionale PR heel gericht. In deze blog leggen we uit wat regionale PR kan doen voor je zichtbaarheid.

Uit het onderzoek van Het Commissariaat voor de media blijkt dat mensen zich over hun gemeente anders informeren dan over het nationale en internationale nieuws. Zo maken ze voor het nieuws dichtbij meer gebruik van websites, apps en papieren kranten en juist minder van televisienieuws. Het huis-aan-huisblad valt bij veel mensen nog wekelijks in de bus, en bereikt meer mensen met lokale informatie dan andere media. De kracht van regionale en lokale PR-inzet is daardoor ontzettend groot. Met lokale publiciteit verhoogt de naamsbekendheid van een organisatie in de regio. Regionale kranten en lokale nieuwsbladen, die soms gratis op de mat vallen, worden nog steeds goed gelezen. Daarnaast zijn regionale media altijd op zoek naar relevante verhalen voor de regio. Bovendien zijn in tegenstelling tot landelijke media regionale media eerder geneigd om hun lezers aan te sporen tot actie. Denk aan een lokale actie waar aan meegedaan kan worden, of een lokaal evenement dat bezocht kan worden. Regionale publiciteit is dus mooi voor je zichtbaarheid, maar kan ook goed werken om een groep mensen tot actie aan te bewegen.

Hoe lokaler, hoe groter de kans op publiciteit

Om als organisatie zichtbaar te worden in de regionale en lokale kranten is het belangrijk om relevant voor de regio te zijn. Met regionale en lokale PR wordt de doorvertaling van een verhaal naar een nieuwswaardig regionaal verhaal gemaakt. Daarbij geldt, hoe lokaler het verhaal, hoe groter de kans op publiciteit, denk aan een persoonlijk verhaal van een bedrijf, een inwoner of een mooi project in een specifieke regio. We hebben het regionale en lokale medialandschap door onze vaste contacten en onze persdatabase Smart.PR goed in kaart. Zo hebben we medialijsten met (persoonlijke contacten) per provincie, regio, gemeente, stad en dorp.

Template-persbericht

Regelmatig komt het voor dat we één nieuwsfeit hebben wat voor meerdere regio’s relevant is. Bijvoorbeeld een tour van de bedanktruck van merci, die ter ere van Nationale Bedankdag op 21 september 2022 meerdere plaatsen aandeed. In dat geval werken we met een template-persbericht waarin we een aantal variabelen of zelfs complete alinea’s per versie kunnen aanpassen. Je hoeft op die manier niet veel verschillende persberichten te maken, omdat je één basisversie steeds aanpast. De variabelen staan o.a. in de inleiding om zo hyper lokaal en regionaal mogelijk relevant te zijn. Op deze manier kunnen er snel meerdere berichten verspreid worden naar specifieke doelgroepen in de regio. Zo kun je dus met minimale aanpassingen, grote resultaten in de publiciteit bereiken. Want je bereikt veel regio’s met in de basis hetzelfde bericht.

Benieuwd hoe we jouw specifieke doelgroepen in de regio kunnen bereiken? Neem contact met ons op om vrijblijvend kennis te maken.