Future of work: flexibiliteit bij werkgever en werknemer is het toverwoord

Future of work: flexibiliteit bij werkgever en werknemer is het toverwoord
Young business woman working on laptop
Amsterdam, 2 maart 2021 – De corona pandemie heeft de arbeidsmarkt aanzienlijk veranderd voor zowel kandidaten als werkgevers. De wereld zal niet meer exact teruggaan naar voorheen en dat geldt ook voor de manier waarop we werken. Bedrijven moeten een eigen visie gaan ontwikkelen op de toekomst van werk. Dat blijkt uit het Future of Work Report waarvan Monsterboard (onderdeel van Monster Global) vandaag de resultaten deelt. Het onderzoek toont positieve vooruitzichten voor het aannemen van personeel in 2021, maar toont ook een verscheidenheid aan uitdagingen waarmee recruiters dit jaar geconfronteerd worden, waaronder het oplossen van skill gaps en het beheersen van virtuele recruitment- en onboarding. Er gaat ook veel aandacht naar geestelijke gezondheid, diversiteit, gelijkheid en inclusie in wervingsplannen voor 2021.
 
Positieve wervingsvooruitzichten in 2021
In Nederland is 85% van de werkgevers van plan om in het nieuwe jaar nieuwe mensen aan te nemen. Meer specifiek is 56% van plan om openstaande posities in te vullen, en 29% verwacht het personeelsbestand van hun bedrijf uit te breiden met nieuwe banen waarvoor andere skills nodig zijn. Alhoewel Nederland er meer dan andere landen van overtuigd is dat de beleidswijzigingen als gevolg van corona van tijdelijke aard zijn, is de verwachting toch dat werken in Nederland niet meer exact hetzelfde zal zijn als voorheen. Veel mensen zullen vaker thuis (willen) werken en de rol van technologie wordt steeds groter. Het MKB is daar wel onzekerder over dan grote bedrijven waarvan 52% verwacht dat beleidsaanpassingen meer kans hebben om permanent te worden.
 
44% van de HR professionals geeft aan dat de beleidswijzigingen als gevolg van corona permanent zullen zijn, ongeveer een derde verwacht dat deze van tijdelijke aard zijn, terwijl 1 op de 5 hier twijfels over heeft. Jort Wassenaar, Managing Director Monster Europe: “Het zal lastig worden voor werkgevers om zaken waar we net allemaal aan gewend zijn terug te draaien. Sommige werknemers waarderen het thuiswerken juist en je kunt niet zomaar zeggen: kom maar weer vijf dagen op kantoor werken.”
 
Mannen hebben vaker depressieve gevoelens dan vrouwen door pandemie
Ook werknemers zijn hoopvol, maar liefst 88% is positief over zijn of haar baanveiligheid. Alhoewel er als gevolg van de pandemie ook veel angsten zijn onder werknemers. Maar liefst 41% van de vrouwelijke werknemers heeft momenteel werkgerelateerde angsten versus 30% van de mannelijke werknemers. Ook hebben veel medewerkers last van hoofdpijn (vrouwen 14% en mannen 10%). Mannen hebben vaker last van depressieve gevoelens en (12%) en psychische problemen (14%) dan vrouwen (respectievelijk 6% en 11%).
 
De drie belangrijkste beleidsmaatregelen die HR-professionals het meest zagen veranderen, als gevolg van de COVID-19-pandemie, zijn de volgende:
·       Flexibiliteit op afstand (43%)
·       Aanpasbare werkschema’s (40%)
·       Bijgewerkt gezondheidsbeleid en -protocollen (36%)
 
Jort Wassenaar gaat hier op in: “Technologie stelt mensen al geruime tijd in staat vanuit huis te werken en de pandemie bewees hoe succesvol dit kan zijn. Ik denk dat de sleutel tot succes in de toekomst vooral gaat om het vinden van de juiste balans voor werknemers, in plaats van een uniforme aanpak. Werknemers willen meer dan ooit het gevoel te hebben dat hun baan een doel heeft en hechten grote waarde aan hoe bedrijven zich gedragen; hoe ze omgaan met hun medewerkers tijdens de pandemie en hoe ze bijdragen aan de samenleving. Het is dus belangrijker dan ooit dat bedrijven een duidelijk en boeiend verhaal te vertellen hebben aan kandidaten, dat ze meegaan met hun tijd en dat er ruimte is voor flexibiliteit en werken op afstand.”
 
Hij vervolgt: “We staan ​​nog maar aan het begin van een opwindende evolutie op de arbeidsmarkt. Het nieuwe platform van Monsterboard is volledig gericht op het verbinden van mensen en banen door de juiste kansen voor de juiste kandidaten te plaatsen en meer kwaliteitsvolle sollicitanten voor recruiters aan te trekken. Data vormen de basis van hoe werkgevers en kandidaten de juiste match vinden. Met robuustere gegevens kunnen we de kwaliteit van vacatures voor werkgevers verbeteren en kandidaten uitrusten met de tools die ze nodig hebben om betere beslissingen te nemen over toekomstig werk.”
 
Over het Future of Work report
In het Future of Work Report wordt de staat van recruitment onthuld en verzameld in een onderzoek onder HR-professionals en wervingsmanagers over de hele wereld. Als wereldleider in het verbinden van mensen en banen, peilt Monsterboard regelmatig trends, uitdagingen en kansen in het wervingsproces bij werkgevers en kandidaten. Het Future of Work onderzoek werd uitgevoerd in oktober en november 2020 in samenwerking met het onafhankelijke onderzoeksbureau Dynata. Via een online enquête werden 3.100 recruiters, betrokkenen bij talentwerving of de HR verantwoordelijke ondervraagd in de VS, Canada, de UK, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Italië en Zweden. Voor elk land is een steekproef van n=400 genomen, behalve voor Nederland en Zweden waar n=300 werd aangehouden. In alle onderzoeken geven wereldwijde gemiddelden een gelijk gewicht aan elk land.
 
Meer resultaten zijn te vinden in het volledige Future of Work rapport wat beschikbaar en op te vragen is via monsterboard@debruijnpr.nl